Σελίδες

Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2009

ΜΑΓΕΙΑ ΚΑΙ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ

Η πραγματοποίηση των τελετουργικών της μαγείας,παρά την ολοφάνερη επίδραση από τα τελετουργικά των μυστηριακών θρησκειών,και την ομοιότητα με αυτά,δεν στοχεύει στην λατρεία των θεών και την επικοινωνία μαζί τους.Αποσκοπεί στην δια της βίας μετατροπή τους σε πειθήνια εκτελεστικά όργανα.Κατά συνέπεια,δεν είναι λατρεία,αλλά καταναγκασμός του θεού,μια απόπειρα καθυπόταξης,ακόμη κι ενός υψίστου θεού όπως η Σελήνη,ο Απόλλων,η ή Εκάτη.Στη τελετουργική μαγεία,ο λειτουργός ασκεί μία πρακτική για να πετύχει μία στιγμιαία μεταφορά της θεϊκής δύναμης,ώστε να πραγματοποιήσει έργα ανάλογα με εκείνα της θεότητας. Ο λόγος και η πράξη,αναπόσπαστα τμήματα τμήματα της μαγικής τελετής,στοχεύουν στην προσαγωγή των πνευμάτων.Η γνώση των νόμων της συμπάθειας και αντιπάθειας του σύμπαντος,και η ενεργοποίησή τους με την κατοχή των συμβόλων στοχεύει να τα εξαναγκάσει να υπακούσουν στο μάγο.Μάλιστα η μαύρη μαγεία ή γοητεία,στοχεύει στο να προκαλέσει την οργή του δαίμονα και να προκαλέσει την οργή του,και δια μέσου του εξαναγκασμού του,να την στρέψει εναντίον του υποψηφίου θύματος. Υλικά αντικείμενα όπως βότανα,αρώματα,λίθοι και φίλτρα ενισχυτικά των μαγικών τελετών,αλλά και γραπτά ή γραφικά στοιχεία αποτελούν τα εργαλεία των μάγων για τον έλεγχο ή την προστασία από τους δαίμονες.Συνδυάζονται με την μαγική δύναμη των λέξεων που εκφράζεται με επωδές,ευχές,κατάρες,όρκους.Όλα έχουν αντιγραφεί από μυστηριακές θρησκείες όπως η αιγυπτιακή,η αρχαία ελληνική,και διάφορες ανατολικές,με κυριότερη την εβραϊκή όπου χρησιμοποιείτο διάκοσμος που απεικόνιζε τον ουράνιο κόσμο,λυχνία,θυμιατήριο, μύρο,θυσιαστήριο,χώρος εξαγνισμού,καθάρσια,αποτρόπαια των κακών,και ιερό άδυτο.Αντιγραφές έχουν γίνει στο σχεδιασμό των μαγικών μορφών και χαρακτήρων από την αιγυπτιακή και ανατολική δαιμονολογία.Βασική προϋπόθεση αποτελεί η καθαρή ολόλευκη λινή ενδυμασία,στοιχείο των Ορφικών ή Βακχικών,Πυθαγορείων,Αιγυπτίων,Εβραίων ,μυσταγωγών και ιερέων.Άλλη προϋπόθεση, η προετοιμασία του μάγου με νηστεία και αγνεία,η οποία είναι καθαρά επιφανειακή,και δεν έχει σχέση με την ηθική,τον σεβασμό προς τη θεότητα,ή την υγιεινή όπως η θρησκευτική.Άλλωστε και η ηθική των πνευμάτων που καλεί η μαγεία είναι αμφισβητούμενη,εφόσον τις περισσότερες φορές πρόκειται για υποχθόνιους δαίμονες.Και ο εξαγνισμός αποσκοπεί στο να διαφυλάξει τον λειτουργό από τις επιθέσεις των εξαγριωμένων πνευμάτων που υφίστανται τον εξαναγκασμό του. Ο μυστικισμός της μαγείας είναι επίπλαστος.Οι θεολογικοί μύθοι που χρησιμοποιεί η μαγεία καταχρηστικά από τη θρησκεία,δεν έχουν στόχο να αφυπνίσουν το θρησκευτικό συναίσθημα,να καλλιεργήσουν το δέος και την κατάνυξη στους πιστούς. Στη μυστηριακή λατρεία η ψυχή του μύστη ανυψώνεται εώς τη θεοποίηση.Η αφήγηση και η βίωση του μύθου αποτελεί θρησκευτική κορύφωση,τα πάθη των θεών αναπαριστούντε με μια λειτουργική πράξη όπου συντελούν τα αντικείμενα-σύμβολα(αγάλματα και ιερά σκεύη),και ο μύστης βιώνει πνευματικά τα πάθη του θεού και συμπάσχει. Στις μαγικές τελετουργίες,ο τρόπος τέλεσης μοιάζει θεατρικός,υποβλητικός και πομπώδης,με στόχο να δημιουργήσει τη σωστή ατμόσφαιρα και να προκαλέσει στον μάγο τις κατάλληλες παραισθήσεις.Οι τελετές των μάγων δημιουργούν κατάλληλη ατμόσφαιρα μέσω χειρονομιών,κινήσεων,χρήση αίματος,και διαφόρων δεισιδαιμονικών πρακτικών που τις πλαισιώνουν.Στην υπηρεσία των σκοπών της,επιστρατεύονται και επινοούνται συνδυασμοί μαγειρικής,τέχνης,χημείας και φαρμακευτκής.Το κυριότερο μέσον για τη δημιουργία της υποβλητικής ατμόσφαιρας είναι η χρήση θυμιαμάτων και κάθε είδους ναρκωτικών.Τα θυμιάματα λοιπόν δεν εξυπηρετούν μόνο στην επικοινωνία με τα πνεύματα.Καίγοντας ο μάγος στην αρχή της τελετής συστηματικά τα κατάλληλα βότανα, γεμίζει πολλές φορές το δωμάτιο που πραγματοποιεί τις πράξεις του με βαριά τοξικά,ναρκωτικά,αρώματα,για να δημιουργήσει για τον εαυτό του ή και για τους συμμύστες του μια παραισθησιογόνα ατμόσφαιρα μεταξύ ονείρου και πραγματικότητος. Κατά την ύστερη αρχαιότητα λοιπόν η παραδοσιακή μαγεία δέχτηκε βαθύτατες επιρροές από τον μυστικισμό των ιερών μυστηρίων,και εξελίχθηκε παράλληλα και σε συνάφεια με τα τυπικά των αρχαίων μυστηρίων και των μυστηριακών θρησκειών από τις οποίες αντλεί πολλά στοιχεία.... Πηγη Αναστασία Δ.Βακαλούδη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου